دنیای سرمایهگذاری حوزهای به شمار میرود که اطمینان و اعتماد در آن بسیار حیاتی است؛ برندینگ به عنوان یک ابزار قدرتمند برای حضور قوی در بازار سرمایه است و شرکتهای سرمایهگذاری که در مسیر ساخت هویت برند قوی اقدام میکنند، میتوانند با افزایش اعتبار خود، مشتریان جدیدی جذب کرده و به روابط بلند مدت و درآمدهای پایداری بر اساس همین اعتماد دست یابند.
ظرفیتهای کم نظیری همچون مباحث اقتصاد دریا محور، محیط زیست منحصر به فرد و گردشگری بودن آن و شرایط جغرافیایی در کنار مزیتهای سرمایه گذاری در مناطق آزاد، کیش را همواره در کانون توجه سرمایه گذاران قرار داده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش "دکتر امین میرزایی" مدیرعامل این شرکت در گفتگویی با خبرنگار ایرنا، بر ضرورت احیای برند جزیره کیش تاکید کرد و گفت: نگاه به شرکت سرمایه گذاری نباید صرفا درآمدزایی برای کوتاه مدت باشد؛ در تلاشیم تا با احیای برند جزیره کیش، با یک نگاه بلند مدت، شرکت سرمایه گذاری و توسعه منطقه آزاد را به یک درآمد پایدار در منطقه برسانیم.
میرزایی اعتماد سازی را یک شرط اصلی در جذب سرمایه گذار عنوان کرد و افزود: متاسفانه در گذشته عملکردها به گونهای بوده که به این اصل اعتماد آسیبهایی وارد شده بود؛ ما به دنبال آن نیستیم که بگوییم در دورههای گذشته کاری انجام نشده است چرا که به هرحال این شرکت برای سازمان منطقه آزاد کیش درآمد زایی داشته است، اما مسئله ما عدم وجود یک نگاه بلند مدت و تعریف یک درآمد پایدار در این حوزه است.
وی ادامه داد: در مرحله اول اولویت ما همکاری با بهترین سرمایه گذاران و تقویت برند کیش است؛ ما در کوتاه مدت به جای تمرکز برای رسیدن به سود مقطعی، به دنبال رسیدن به یک سود پایدار هستیم؛ کیش ظرفیتهای کم نظیری در جذب سرمایه گذار دارد و ما در تلاشیم تا شرایط به گونهای شود که پس از انتشار فراخوانهای جذب سرمایه گذاری، شاهد صف بخش خصوصی برای سرمایه گذاری باشیم، نه اینکه خودمان چراغ به دست به دنبال سرمایه گذار بگردیم.
شرکت سرمایه گذاری کیش رقیب بخش خصوصی نیست
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش با اشاره به اساس نامه این شرکت، بستر سازی برای توسعه و رونق فعالیتهای اقتصادی و گردشگری و صنعتی را وظیفه اصلی آن دانست و اضافه کرد: متاسفانه عملکرد در دورههای گذشته به گونهای بوده که ما امروز از این بستر سازی کمی فاصله گرفتیم و در عوض به نوعی به رقیب بخش خصوصی تبدیل شدهایم.
در تلاش برای ورود به بحث هوشمند سازی جزیره هستیم؛ با توجه به اینکه تاکنون بخش خصوصی به این حوزه وارد نشده و سرمایه گذاری لازم نیز انجام نشده است، ما ورود پر قدرتی به حوزه هوشمند سازی خواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش باید در حوزههایی ورود کند که بخش خصوصی شرایط و توان لازم را ندارد، گفت: به طور مثال هم اکنون در تلاش برای ورود به بحث هوشمند سازی جزیره هستیم؛ با توجه به اینکه تاکنون بخش خصوصی به این حوزه وارد نشده و سرمایه گذاری لازم نیز انجام نشده است، ما ورود پر قدرتی به حوزه هوشمند سازی خواهیم داشت.
میرزایی بیان کرد: سیاست ما این است که پس از حرکت دادن چرخهای هوشمند سازی کیش، پروژههای تعریف شده را در قالب یک درآمد پایدار به بخش خصوصی واگذار کنیم؛ خوشبختانه مدیرعامل منطقه آزاد یک نگاه تخصصی به این حوزه دارد؛ پروژههای مختلفی در قالب هوشمند سازی میتوان تعریف کرد که حمل و نقل هوشمند فقط یکی از این شاخهها به شمار میرود.
وی با بیان اینکه واگذاری پروژههای تعریف و اجرا شده به بخش خصوصی نباید به معنای واگذاری کامل آن تلقی شود، اظهار کرد: نه تنها از طریق واگذاری این شرکتهای سوده ده و نقش آفرین در تراز مثبت اقتصادی منطقه میتوان به درآمد زایی رسید، بلکه شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش میتواند سهام دار این پروژههای سود ده برای رسیدن به درآمد پایدار باشد.
این مقام مسوول ادامه داد: هوشمند سازی بندرگاه و فرودگاه کیش نیز از اولویتهای ما در این حوزه است؛ در بحث اقتصاد دریا محور مد نظر مقام معظم رهبری نیز کارهای زیادی برای انجام است که نباید وقت را تلف کرد؛ متاسفانه با وجود ظرفیتهای بسیار کم نظیر محیط زیستی، در این حوزه پروژههای سرمایه گذاری لازم تعریف نشده است که ورود به این حوزه نه تنها میتواند موجب توسعه آن شود بلکه درآمد زایی بالایی نیز برای منطقه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه نباید در درآمد زایی شرکت سرمایه گذاری کیش صرفا بر فروش زمین تمرکز کرد، گفت: معتقدیم که شرکت سرمایه گذاری نباید برای درآمد زایی به سمت فروش زمین حرکت کند؛ ظرفیت رسیدن به درآمد پایدار در کیش وجود دارد و ما عزم جدی برای حرکت در این مسیر داریم؛ بذر نگاه جدید به جذب سرمایه گذار در منطقه ازاد کیش کاشته شده است و این تغییر به نفع همه خواهد بود.
واژه «برد- برد» در پروژههای مشارکتی یک حقیقت است
میرزایی با بیان اینکه پروژههای مشارکتی باید «برد- برد» باشند، اظهار کرد: این واژه «برد- برد» هرچند تکراری اما یک حقیقت است؛ در پروژههای مشارکتی سرمایه گذاری نباید وارد تقابل شد؛ شرکا باید تقویت کننده هم باشند و هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی به گونهای تعامل کنند که منافع هر دو طرف تامین شود.
وی اضافه کرد: در برخی از پروژهها ارزیابی نشان میدهد که پذیرفتن یک سود معقول و اتمام سریع آن به مراتب سود بسیار بالاتری از رکود و نیمه تمام ماندن آن طرح دارد؛ پافشاری روی برخی مسائل بدون توجه به ارزش ریالی و سود آن، در شرکتهای سرمایه گذاری اقدامی حرفهای نیست.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش احیای قوانین چگونگی اداره مناطق آزاد را در توسعه منطقه بسیار موثر توصیف کرد و خاطر نشان کرد: همین قوانین در یک مقطعی خاص سبب توسعه چشم گیر در مناطق آزاد شده است؛ باید قبول کنیم که واگذاری سیستم تصمیم گیری به خود مناطق آزاد بسیاری از مشکلات را میتواند حل کند.
سرمایه گذاران در کیش تکریم میشوند
وی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان منطقه آزاد کیش در قبال سرمایه گذاران تغییر کرده است، بیان کرد: امروز سرمایه گذاران در کیش تکریم میشوند و به صورت هفتگی با مدیرعامل سازمان بدون واسطه میتوانند دیدار کنند.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش از اجرای داشبورد مدیریتی در این شرکت خبر داد و گفت: این طرح در بسیاری از شرکتهای خصوصی در حال اجراست و قطع یقین اجرای آن در شرکت سرمایه گذاری نیز نقش بسزایی در نظارت و تسهیل در روند انجام کارها خواهد داشت.
وی ادامه داد: در این طرح عملکرد حوزههای مختلف در لحظه قابل ارزیابی است و خروجی را میتوان به صورت تخصصی ارزیابی کرد؛ در قالب این طرح میتوان با دسترسی به اطلاعات لازم به یک برنامه ریزی دقیق رسید.
بروکراسی اداری را کاهش دادیم
میرزایی همچنین وجود بروکراسی اداری را یک آفت در حوزه جذب سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: در شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش این بروکراسی اداری با حذف برخی قسمتهای غیر ضروری در تصمیم گیریها به طور قابل محسوسی کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه شیوه نامههای جدید برای تهسیل در سرمایه گذاری تعریف شده است، اضافه کرد: کارشناسی میزان درصد سهامها تسهیل یافته است و کل فرآیندهای شرکت به صورت چارت مشخص در حال انجام است؛ روند در حالی سطح بندی و کوتاهتر شده که نظارت بر آن افزایش یافته است.
میرزایی اطلاع رسانی و رسانه در حوزه جذب سرمایه گذاری بسیار کلیدی دانست و بیان کرد: اصل اول سرمایه گذاری اعتماد است و بخش قابل توجهی از این اعتماد زایی از طریق رسانهها حاصل میشود؛ وقتی شرکت سرمایه گذاری را تحویل گرفتیم، این شرکت حتی روابط عمومی نیز نداشت که برای خود ما بسیار تعجب برانگیز بود؛ خوشبختانه امروز روابط عمومی این مجموعه فعال شده و پای کار است.
وی از تشکیل کمیته بازریابی و تبلیغات در شرکت سرمایه گذاری توسعه کیش خبر داد و اظهار کرد: تبلیغات در سرزمین اصلی برای جذب سرمایه گذاری در کیش نیز در دستور کار قرار گرفته است و ما در تلاش برای بهرهمندی از ظرفیت رسانه در این حوزه هستیم.