نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی کیش، بزرگترین رویداد دریایی کشور

دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور با هدف تحقق برنامه دریا محور توسعه، نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران را از 26 تا 28 آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار می‌کند.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران؛ مجید ایزدخواه رئیس ستاد برگزاری این نمایشگاه گفت: نمایشگاه بین‌المللی دریایی ایران جامع‌ترین نمایشگاه حوزه دریایی کشور است که در واقع تجمیع نمایشگاه‌های مختلف دریایی مناطق مختلف کشور محسوب می‌شود. امیدواریم در این فصل سرد اقتصادی، بتوانیم فضای گرم مشارکت در حوزه دریا ایجاد نماییم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه دریایی کیش بزرگترین رویداد دریایی کشور است، افزود: این نمایشگاه با هدف اشاعه فرهنگ دریایی، ایجاد و ارتقاء توسعه روابط علمی و تجاری، افزایش سهم بازار از خدمات بندری و دریایی منطقه‌ای و جهانی، توانمندسازی و توسعه خدمات دریایی و دریانوردی، ایجاد فرصت مناسب جهت تعامل بیشتر با نخبگان دریایی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود حوزه دریایی کشورها، ارتقاء سطح علمی حوزه دریایی و دریانوردی، ترویج فرهنگ دریا محور و جذب سرمایه‌گذاران خارجی، حفظ توانمندی‌های داخلی و بومی‌سازی صنعت دریایی کشور، برگزار می‌شود.
ایزدخواه با بیان اینکه برنامه‌های اجرایی این نمایشگاه در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید و دبیرخانه هماهنگی ارگانهای دریایی کشور اجرا می‌شود، گفت: بدون شک صنعت دریایی و دریانوردی نقش راهبردی مهمی در اقتصاد ملی، اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی و همچنین چشم انداز افق 1404و تحقق اهداف برنامه‌های توسعه کشور دارد لذا برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا نماید.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این نمایشگاه شامل ارائه توانمندی‌ها و دستاوردها صنایع دریایی و دریانوردی،کشتیرانی و حمل و نقل دریایی، صنایع کشتی سازی، صنایع فراساحل نفت و گاز، خدمات دریایی و بندری، ساخت،تجهیز و توسعه بنادر،امور نظامی و دفاعی، اقیانوس شناسی و هواشناسی،الکترونیک و مخابرات،حقوق دریایی،نقشه برداری و هیدروگرافی، تجسس و نجات دریایی، محیط زیست دریایی،گردشگری و تفریحات دریایی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، انجمن ها و اتحادیه ها و دانشگاه ها و علوم و فنون دریایی می باشد.
ایزدخواه ضمن دعوت از انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و صاحب‌نظران جهت مشارکت حداکثری در نمایشگاه دریایی ج ا ایران، گفت: تلاش می‌شود این نمایشگاه بعنوان قطب نمایشگاه‌های دریایی در منطقه مطرح شود تا زمینه حضور گسترده شرکت های داخلی و بین‌المللی صنعت دریایی فراهم گردد و این مهم فقط با همدلی و مشارکت کلیه ذینفعان دریایی کشور محقق خواهد شد.
وی اضافه کرد: این نمایشگاه محلی برای ارائه فرصت های سرمایه گذاری در حوزه دریایی است که سرمایه گذاران داخلی و بین‌المللی با حضور در آن قادر خواهند بود موقعیت های سود آور بی شماری را جهت تاسیس و راه اندازی طرح های حوزه دریایی کشور، بدست آورند.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران به برنامه های جانبی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت:برگزاری چندین کارگاه علمی آموزشی و جلسات B2B، حضور استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان حوزه دریایی و چند هیئت داخلی و خارجی برخی از برنامه جانبی این نمایشگاه خواهد بود.
ایزدخواه در ادامه افزود از دیگر برنامه های جانبی نمایشگاه می توان به بازدید از شناور تحقیقاتی خلیج فارس، ناو جماران و دیگر شناورهای مستقر در اداره بندر جزیره کیش اشاره کرد. ضمناً در حاشیه این نمایشگاه مراسم یادبود شهدای سانچی و همچنین شهدای غواص برگزار خواهد شد.
گفتنی است جمهوری اسلامی ایران با داشتن سواحل وسیع و قرار داشتن در مهمترین منطقه دریانوردی جهان (خلیج فارس و دریای عمان) با تاریخ چند هزار ساله دریانوردی و دارا بودن پتانسیل های فراوان سرمایه گذاری و توسعه امور دریایی و دریانوردی، یکی از کشور های منحصر به فرد منطقه محسوب می شود.